Selecteer een pagina

1 op 3 Belgische autobestuurders rijdt te snel

door | mrt 9, 2020 | Algemeen

Dat blijkt uit de achtste editie van de Nationale VerkeerspONveiligheidsenquete van Vias institute, die afgenomen werd bij 6.000 Belgen. Hoewel deze zich voornamelijk richtte tot het fietsgebruik in België, werd ook het gedrag van de Belgische autobestuurders bevraagd.

Zowel binnen de bebouwde kom (28 procent), buiten de bebouwde kom (36 procent), als op de autosnelwegen (32 procent) geven meer bestuurders aan dat ze minstens één keer per maand de snelheidslimieten niet respecteren.

Om dit aan banden te leggen, worden er dit jaar nog tientallen trajectcontroles geactiveerd. De meerderheid van de Belgen (6 op 10) is voorstander van meer van dit soort controles om de maximumsnelheid te respecteren.

Daarnaast is er eensgezindheid dat de pakkans verder omhoog moet voor zowel gsm-gebruik achter het stuur (83% voor, 8% tegen) en rijden onder invloed van alcohol (73%, 14% tegen). Ook wat betreft nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders is een meerderheid van de Belgen voor deze maatregel (62% voorstander, 29% tegen).

Klein draagvlak voor zone 30

Voor andere maatregelen is de weerstand groter. Dat is momenteel nog zo voor een veralgemeende zone 30 in het centrum van steden. In Vlaanderen is 39% voor, in Brussel 30% en in Wallonië slechts 22%. Overal is meer dan de helft van de mensen tegen. Nu meer en meer steden kiezen om de snelheid in hun centra te verlagen, blijft het essentieel om uit te leggen wat de voordelen daarvan zijn om zo het draagvlak te vergroten.

Zo zijn de ongevallen met voetgangers in een zone 30 twee tot drie keer minder dodelijk dan in zones waar de maximumsnelheid 50 km/u is. Een lagere maximumsnelheid leidt niet alleen tot een betere verkeersveiligheid, maar heeft ook voordelen op andere vlakken. Door de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u te brengen, wordt het geluid met 3 tot 4 decibel verminderd. Het effect daarvan kan vergeleken worden met een halvering van het verkeersvolume op een weg met gemiddelde drukte.

Tags: