Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

Hoewel de huidige Lage Emissiezone in Gent én een eventuele uitbreiding ervan al heel wat tegenkanting kreeg en het effect ervan op de luchtkwaliteit onmeetbaar is, volhardt het Gentse stadsbestuur met klimaatschepen Tine Heyse (Groen) in de hoofdrol in de boosheid en bestelde het een studie naar de haalbaarheid van een uitbreiding van de LEZ naar het hele grondgebied binnen de R4.

De studieopdracht lijkt niet meer dan een excuus, want in de opdracht ervoor staat duidelijk dat “de uitbreiding deze legislatuur zal plaatsvinden”. Dat betekent dus dat ten laatste in 2024 de Gentse LEZ zal worden uitgebreid, ondanks de talloze proteststemmen en de door opvallend veel mensen en verenigingen gedeelde overtuiging dat dit een ronduit zinloze en asociale maatregel is.

De studieresultaten worden verwacht tegen het einde van april volgend jaar, waarna het stadsbestuur zal beslissen over de modaliteiten en de datum van de uitbreiding en de precieze locaties tot waar de uitgebreide LEZ zal lopen. Er zal (gelukkig maar) zeker geen uitbreiding tot voorbij de R4-ringweg komen, staat ook in de opdracht voor de studie.

Het meest merkwaardige van dit alles is nog dat het effect van de huidige LEZ op de luchtkwaliteit niet moet bestudeerd worden door diegene die deze studie uitvoert. Daarvoor zou het nog te vroeg zijn, omdat “de metingen nog lopen”. Zou het niet logisch zijn eerst de resultaten van de huidige LEZ te bekijken, vooraleer door te gaan met deze waanzin?

Freesponsible blijft een nadrukkelijke tegenstander van Lage Emissiezones die weinig of geen effect hebben op de luchtkwaliteit en meer nog dan iets anders antisociale maatregelen zijn die de minder begoeden hun mobiliteit ontnemen en vooral voor ongemakken, financieel verlies en een verminderde mobiliteit van wie met een oude(re) auto rijdt zorgen. 

Het verplichten van gezinnen tot het aankopen van een nieuwe(re) auto, ook al rijden ze per jaar niet meer dan een paar duizend kilometer, om nog in hun eigen stad te kunnen wonen en werken, is een onverantwoorde maatregel die in geen geval opweegt tegen het beperkte voordeel dat het bannen van deze voertuigen zou kunnen opleveren.