Selecteer een pagina

Maar liefst 8 op 10 van de Vlamingen zou zijn of haar rijgedrag laten analyseren in ruil voor een lagere autoverzekeringspremie. Dat blijkt uit een onderzoek van AP Hogeschool Antwerpen.

Vandaag baseren verzekeringsmaatschappijen zich voor de premie van de autoverzekering onder meer op de leeftijd, eerdere schadegevallen, het aantal kilometers per jaar en de woonplaats van de bestuurder. Maar wat als u een tracker kunt laten inbouwen in uw wagen die meet hoe veilig u rijdt in ruil voor een vermindering op uw autoverzekeringspremie?

8 op 10 bereid om rijgedrag te laten analyseren

Die vraag stelden studenten Marketing van AP Hogeschool Antwerpen aan 437 Vlamingen. “Het resultaat van de bevraging is bijzonder positief”, verklaart Frederik Picard, die als lector marktonderzoek de studenten begeleidde. “8 op 10 Vlamingen vindt een premie op basis van rijgedrag een goed idee.”

Om het rijgedrag van de bestuurder te onderzoeken, is de tracker dé tool bij uitstek. Deze meet immers verschillende gegevens: de snelheid, de G-kracht (waarmee de acceleratie, de snelheid in de bochten en de remafstand berekend kan worden), … Wanneer hij aan het dashboard gekoppeld wordt, kan men nog een stap verder gaan en verifiëren of de bestuurder zijn gordel draagt.

Verzekeringsmaatschappijen vragende partij?

Volgens Frederik Picard blijken de verzekeringsmaatschappijen (hij stak zijn licht op bij de 7 grootste spelers) gewonnen voor het idee omdat ze de verminderende inkomsten kunnen compenseren door een daling van het aantal verkeersongevallen. “Gezien de helft van de bevraagden reeds overstag zou gaan bij een korting tussen 11 en 20 procent, zou dit voor de verzekeringsmaatschappijen zeker geen onhaalbare kaart mogen zijn.”

De reden waarom zo’n formule er vandaag dan nog niet is, zou volgens de lector bij AP Hogeschook louter praktisch van aard zijn. Eens verzekeraars een antwoord hebben gevonden op welke hard- en software noodzakelijk is, wie zorgt voor de installatie, en wat de levensduur van zo’n tracker is, zou deze formule er wel eens snel kunnen komen.

“Zo’n formule past perfect bij de tijdsgeest waar iedereen zijn eigen rekening maakt en ervan uit gaat dat data bedrijven helpt om oplossingen op maat aan te reiken”, besluit Picard. “Want zeg nu zelf …”, voegt hij er tot slot nog aan toe. “Hoe oneerlijk is het niet dat je als voorbeeldige chauffeur toevallig in een leeftijdscategorie valt waar gemiddeld meer ongevallen voorkomen en dat jij dan meer moet betalen?”