Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

Volgens een onderzoek van Le Parisien is ons land Europees koploper op het vlak van autobelastingen, en droegen we als automobilist in 2019 niet minder dan € 21,4 miljard bij aan de staatskas. Daarmee blijven we zelfs notoir dure autolanden als Frankrijk en Oostenrijk voor.

Uit de verkeersbelasting en de BIV, de accijnzen op brandstof, de btw op auto’s, onderhoud en herstellingen en wisselstukken kreeg de staatskas in 2019 € 21,4 miljard binnen volgens SudInfo. Als we dat delen door het aantal auto’s op onze wegen betekent dat dat elke automobilist gemiddeld jaarlijks € 3.687 aan de overheid bijdraagt om zijn auto te mogen gebruiken.

Fiscaal expert Michel Maus tweette trouwens dat we met die € 21,4 miljard als automobilisten goed zijn voor niet minder dan 10% van alle fiscale inkomsten van het Koninkrijk België.

Michel Maus on Twitter

Volgens Le Parisien zijn wij Belgen bovendien de meest belaste chauffeurs van Europa. De krant bekeek de autogerelateerde belastinginkomsten voor elk land, op basis van cijfers van de Association of European Automobile Manufacturers, en deelde dat cijfer door het aantal ingeschreven auto’s in elk land. Ons land leidt dat klassement. Een twijfelachtige eer.

Vanuit Freesponsible vinden we dat we als automobilist genoeg bijdragen. € 21,4 miljard is nog 4% meer dan in 2018 en ten opzichte van 2010 is de stijging zelfs meer dan 34%.

In tien jaar tijd is zo maar liefst € 182 miljard euro uit de zak van de automobilist naar de staatskas gegaan. Het lijkt ons dan ook maar logisch dat we als automobilist de vrijheid moeten behouden om onze auto te gebruiken, met respect voor andere weggebruikers en fietsers, die zelf niet hoeven te betalen voor het gebruiken van de weginfrastructuur.

Photo Copyright Pixabay