Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

Onderzoekers van het Institute for Social Marketing and Health van de Stirling universiteit in Schotland stelden na een uitgebreide studie vast dat het aandeel fijnstof (PM2.5) in de lucht tijdens de voorbije coronalockdown niet daalde, terwijl er in die periode wel 65% minder auto’s rondreden.

De aanzienlijke daling van het aantal auto’s tijdens de voorbije heeft het niveau van giftige fijne deeltjes in de Schotse lucht niet verminderd, blijkt uit een uitgebreid onderzoek van de Universiteit van Stirling.

Het team dat het onderzoek leidde stelt dat het er dus op lijkt dat het verkeer geen belangrijke bijdrage levert aan de luchtvervuiling in de Schotse buitenlucht. Die

stelling werd ook hier al meermaals verdedigd, maar wordt ook vaak weer tegengesproken door anderen.  

De universiteit van Stirling bestaat al sinds 1967 en staat op het domein van “Geography and Environmental Studies” in de top vijf van Schotse universiteiten terwijl ze in de Times Higher Education World University Ranking 2020 in de top 250 staat op het gebied van “Life Sciences” en op de 485ste plaats in de QS Global World Ranking van universiteiten.

Dr. Ruaraidh Dobson, die de studie leidde, zei: “Er wordt aangenomen dat minder auto’s op de weg tot een daling van de luchtvervuiling in de buitenlucht zouden kunnen leiden en dat dit op zijn beurt het aantal gevallen van slechte gezondheid in verband met deze vervuiling zou kunnen verminderen. Onze studie vond echter – in tegenstelling tot onderzoek in plaatsen als Wuhan in China en Milaan – geen bewijs van een afname van de luchtverontreiniging door fijne deeltjes in Schotland vanwege de lockdown.”

De onderzoekers suggereren daarbij dat voertuigen geen belangrijke oorzaak zijn van deze zeer schadelijke vorm van luchtvervuiling in Schotland en dat mensen een groter risico lopen op een slechte luchtkwaliteit in hun eigen huis, vooral wanneer er gekookt en gerookt wordt in afgesloten en slecht geventileerde ruimtes.

Dr. Dobson en collega Dr. Sean Semple analyseerden in hun onderzoek de gegevens van 70 meetstations langs de weg in Schotland van 24 maart – de dag na de invoering van de lockdown in het Verenigd Koninkrijk – tot 23 april. Daarna hebben ze de gegevens vergeleken met vergelijkende 31-dagenperiodes in 2017, 2018 en 2019.

Ze stelden vast dat de geometrische gemiddelde concentratie van PM2,5 in Schotland 6,6 microgram per kubieke meter lucht (µg/m3) bedroeg in de waargenomen periode in 2020 – vergelijkbaar met de niveaus in 2017 (6,7 µg/m3) en 2018 (7,4 µg/m3).

Het cijfer voor 2020 was aanzienlijk lager dan de duidelijk hoge concentraties die in 2019 werden waargenomen (12,8 µg/m3), maar de auteurs wezen erop dat dit waarschijnlijk werd veroorzaakt door fijn stof uit de Saharawoestijn dat in april van dat jaar de luchtkwaliteit in het Verenigd Koninkrijk beïnvloedde. Als de getroffen periode uit de analyse van 2019 wordt verwijderd, wordt de gemiddelde waarde aanzienlijk verlaagd tot (7,8 µg/m3).

Het team heeft echter wel een vermindering van stikstofdioxide (NO2) vastgesteld in 2020, in vergelijking met de andere drie jaren.

Freesponsible ziet niet in waarom deze situatie ook niet zou kunnen gelden voor ons land en wijst erop dat het zo nogmaals duidelijk wordt dat het viseren van automobilisten als grote vervuilers alvast niet juist is als het gaat om fijnstof. De uitstoot van vliegtuigen, industrie en landbouw heeft ontegensprekelijk een veel grotere impact, en die vervuilers worden niet op dezelfde manier geviseerd als wij, automobilisten. 

Het verlagen van de CO2-uitstoot was dan weer eenvoudiger geweest als de overheid niet onterecht overgegaan was tot het verbannen van (moderne) dieselmotoren.

Copyright foto: Pixabay (xusenru)