Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

Onlangs liet verkeersinstituut VIAS weten dat volgens eigen onderzoek niet minder dan 6 op 10 Belgen voorstander is van meer trajectcontroles, zoals ook vermeld in deze bijdrage op onze site. Omdat wij twijfelden aan dat cijfer organiseerde Freesponsible een gelijkaardige enquête via social media. In deze bevraging stemden 910 personen “voor” of “tegen” meer trajectcontroles. Van die 910 bleek slechts 10% voorstander te zijn van een toename van dat aantal, en bleek dus niet minder dan 90% er tegen  te zijn.

“Volgens onze enquête is 90% van de respondenten tegen de uitbreiding van het aantal trajectcontroles.”

Dat toont aan dat -zeker als het over gevoelige onderwerpen zoals verkeer gaat- enquêtes met de nodige korrel zout moeten woren genomen. Het verschil tussen 60% voorstanders en 90% tegenstanders, als antwoord op dezelfde vraag, maakt duidelijk dat er op zijn minst geen eensgezindheid is over dit onderwerp.

Freesponsible is van mening dat trajectcontroles enkel verantwoord zijn op plaatsen waar ze effectief bijdragen aan de verkeersveiligheid. Momenteel lijken veel van die trajecten enkel bepaald in functie van de mogelijkheid tot het innen van zo veel mogelijk boetes. Het is ook zo dat dergelijke trajectcontroles vaak voor stress zorgen voor de bestuurder die daardoor meer bezig is met het kijken naar zijn snelheidsmeter dan naar het verkeer, om toch maar niet beboet te worden, terwijl hij eigenlijk helemaal niet te snel rijdt.