Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

Onlangs werd bekend dat het Brusselse Gewest te midden van de coronacrisis, wanneer er minder aandacht is voor alles wat verkeer betreft en er dus ook minder protest kan komen tegen dergelijke maatregelen, besloten had om vanaf 1 januari 2021 het hele Brusselse Gewest om te vormen tot een “zone 30”. 

Freesponsible had al de nodige bedenkingen bij deze maatregel omdat die beslissing duidelijk gericht is tegen de automobilist en weinig of niets zal bijdragen tot een betere doorstroming of meer veiligheid, maar nu doet ook het stadsbestuur van onze hoofdstad er nog een flinke schep bovenop.

Deze keer gaat het om een beslissing van de stad die vanaf begin mei de hele stad binnen de kleine ring, de zogenaamde “Brusselse Vijfhoek” inclusief een deel van Kuregem (Anderlecht) zal omvormen tot een woonerf, waarbij auto’s en fietsen maar 20 km/h meer mogen rijden. 

Auto’s mogen in zo’n woonerf ook enkel parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen. Het begin en het eind van de zone zullen worden aangeduid door het verkeersbord F12 dat ook wordt gebruikt voor woonzones.

Dat betekent dat voetgangers voorrang hebben in heel Brussel, en dat ze de volledige breedte van de straat mogen gebruiken om zich te verplaatsen, waarbij ook het openbaar vervoer zich moet aanpassen.

Bevoegd schepen Bart Dhondt (Groen) zegt dat het stadsbestuur “de Brusselaars tijdens deze coronacrisis meer ruimte wil geven”. Hij stelt dat het voor de inwoners op die manier makkelijker wordt om de social distancing-regels te respecteren en dat de mensen zo worden aangemoedigd om zich per fiets of te voet te verplaatsen.

Hoewel deze maatregel in principe voorlopig is lijdt het weinig twijfel dat dit precies past in de anti-auto-agenda van het Brusselse stadsbestuur, en dat Brussel als “woonerf” ook na de coronacrisis verdergezet zal worden. Zo worden nog meer mensen weggepest uit de stad en wordt de economie verder de dieperik ingeduwd. 

De heropstart van de lokale Brusselse economie, die zo al aartsmoeilijk wordt, krijgt nu nog minder kansen omdat meer en meer automobilisten Brussel nu links zullen laten liggen. 

Daarnaast is het ook maar de vraag hoe verstandig het is om in deze tijden de mensen uit hun auto halen en daardoor de facto in bussen of trams te duwen, waar social distancing oneindig veel moeilijker te garanderen is dan in de veilige cocon van een auto. 

Neem daar dan nog eens bij dat auto’s die sneller rijden dan 20 km/h makkelijk geflitst kunnen worden als ze 25 km/h rijden, maar dat dat voor fietsers (die moeiteloos meer dan 20 km/h halen als ze even doortrappen) onmogelijk is, en het is duidelijk wie geviseerd wordt.