Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

Terwijl we hier nog maar pas schreven dat de nieuwe Vlaamse regering besloten had om de aankooppremie tot € 4.000 voor elektrische auto’s vanaf 2020 te schrappen, lezen we vandaag dat de Duitse regering Duitse kopers tussen 2020 en 2025 een hogere subsidie zal geven als ze een elektrische auto kopen.

Vandaag krijgen Duitse klanten al € 4.000 subsidie bij aankoop van een elektrische auto, wat verhoogd zal worden tot niet minder dan € 6.000 voor volledig elektrische auto’s van maximaal € 40.000. Dat is beduidend meer dan de € 4.000 die vandaag gegeven wordt. Ook voor auto’s van meer dan € 40.000 maar minder dan € 65.000 stijgt de premie naar € 5.000. Ook plug-in hybrides hebben recht op een premie..

Het doel van de Duitse overheid is duidelijk: voor een versnelling van de doorbraak van elektrische mobiliteit zorgen en zo sneller het objectief van tien miljoen EV’s in Duitsland tegen 2030 bereiken. 

Duitsland gaat ook niet minder dan € 3,5 miljard investeren in de uitbouw van laadinfrastructuur, een domein waar het land momenteel nog een achterstand heeft, net zoals België.

Ook in Nederland…

In Nederland zou volgens de ANWB in 2020 bij aankoop van elektrische auto’s dan weer een aanschafsubsidie van € 3.000 tot € 3.500 worden toegekend, die tot 2025 geleidelijk zou woden afgebouwd. Verder zou er een stimulans van in totaal € 100 miljoen komen voor de tweedehandsmarkt, in de vorm van onder meer een oplaadtegoed, een aanschafsubsidie, een tegemoetkoming in de aanleg van een laadvoorziening enzoverder.

Dit zijn dus twee voorbeelden van overheden die net het tegenovergestelde doen van de Vlaamse overheid om de penetratie van elektrische voertuigen te vergroten. Vreemd dat Vlaanderen denkt dat EV’s promoten makkelijker zal zijn door het schrappen van de premies die ze financieel beter binnen het bereik brengen van particulieren. Gaat het om een gebrek aan visie, een gebrek aan durf, een gebrek aan kennis?

Freesponsible stelt eens te meer dat het schrappen van de EV-premie in Vlaanderen voor ons enkel kan op voorwaarde dat het integrale bedrag dat daarvoor voorzien was dan geïnvesteerd wordt in het uitbouwen van laadinfrastructuur en dergelijke, en niet verdwijnt in een of andere bodemloze put waar de automobilist op geen enkele wijze beter van wordt.

Copyright Foto: Tesla