Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

Nadat Brussel eerder al het voornemen had geuit om vanaf 2030 en 2035 alle diesels en benzineauto’s uit de stad te weren, en ook al had vastgelegd dat heel het Brusselse Gewest vanaf volgend jaar een zone 30 wordt, met in eerste instantie door de omvorming van de Brusselse Vijfhoek tot “woonerf” zelfs al een beperking tot 20 km/h, heeft de Brusselse regering nu nieuwe maatregelen genomen die de ruimte voor het autoverkeer beperken. In onder meer de Wetstraat en de Louizalaan verdwijnen rij- of parkeerstroken om plaats te maken voor fietspaden.

De Standaard wist gisteren te melden dat vanaf maandag betonblokken in de Wetstraat zullen worden neergezet om één van de vier rijstroken voor auto’s, die voor de lockdown al verzadigd waren, tot een breed fietspad om te vormen. Die ingreep is ook permanent, en zal -zonder twijfel- zorgen voor nog meer fileleed voor de pendelaars die elke dag naar Brussel moeten komen en daarvoor geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer of de fiets.

Ook heel wat andere grote invalswegen zoals de Tervurenlaan, de Louizalaan, de Keizer Karellaan en de Vilvoordselaan zullen volgens de krant in de loop van de komende dagen en weken rij- of parkeerstroken verliezen om meer ruimte te geven aan fietsers. Die ingrepen zijn volgens de krant, die hierover sprak met bevoegd Brussels minister Elke Van den Brandt (Groen) in eerste instantie tijdelijk, omdat daar vergunningen voor nodig zijn. Waarschijnlijk wil ze echter ook daar zorgen voor een definitieve aanpassing.

Bron afbeelding: De Standaard

Volgens dezelfde krant worden ook de fietspaden op de kleine en de middenring vervolledigd, waardoor ook op onder andere de Reyerslaan en de Lambermontlaan minder ruimte beschikbaar zal zijn voor de auto. Op korte termijn wil men zo veertig kilometer extra fietspaden creëren. 

Van den Brandt motiveert deze beslissingen in eerste instantie omwille van de noodzaak tot het houden van afstand door de coronacrisis, waardoor ze niet te veel mensen tegelijk op tram en bus wil en dus rekent op een stijging van het aantal verplaatsingen per fiets of te voet. 

We kunnen ons afvragen of de coronamaatregelen op die manier een manier zijn voor het Brusselse bestuur om de auto verder terug te dringen. We begrijpen dat fietsers de nodige ruimte moeten krijgen en ook veilig moeten kunnen fietsen in de stad, maar het telkens weer viseren van de automobilist is discutabele manier om die doelstelling te bereiken. Laten we toch niet vergeten dat het grootste deel van de automobilisten in Brussel daar niet is voor hun plezier, maar omdat ze geen of ontoereikende alternatieven vinden in het openbaar vervoer, of omdat de verplaatsingen die ze moeten maken onmogelijk zijn met de fiets. Je kan automobilisten pesten tot het ze de oren uitkomt, maar als ze geen alternatief hebben zullen de verplaatsingen er zeker niet makkelijker op worden.