Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

In Nederland kunnen particulieren die een elektrische auto kopen sinds begin deze maand premies krijgen. De regering van ons buurland wil op die manier het Nederlandse wagenpark versneld vergroenen. De premies zijn zo populair dat na amper twee dagen al zowat zestig procent van het voorziene budget voor nieuwe auto’s opgebruikt is.

Het SEPP-systeem (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) dat in voege ging op 1 juli (voor auto’s die werden aangekocht vanaf 4 juni van dit jaar) geeft een premie van € 4.000 aan particuliere kopers van een nieuwe elektrische auto die minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000 kost en ten minste 120 km elektrisch rijbereik heeft. Tweedehandse elektroauto’s kunnen dan weer rekenen op een premie van € 2.000. 

De SEPP-regeling loopt tot 2025, en de Nederlandse regering voorziet elk jaar een nieuw budget. Voor het hele jaar 2020 voorzag de overheid voor de ondersteuning van nieuwe EV’s een bedrag van € 10 miljoen, maar na amper twee dagen (stand op 2 juli om 17 uur) waren met € 5,8 miljoen al voor bijna zestig procent van dat bedrag premies aangevraagd, wat er op wijst dat het hele budget voor 2020 in minder dan een week opgebruikt zal zijn.

Voor de tweedehandssubsidie werd € 7,2 miljoen uitgetrokken. Met € 860.000 aan aangevraagde premies (stand op 2 juli om 17 uur) is er wel nog genoeg geld voorhanden voor wie als Nederlandse particulier dit jaar graag een tweedehandse elektrische auto koopt.

De reden voor de snelheid waarmee voornamelijk de premies voor nieuwe auto’s de deur uitgaan is ongetwijfeld het feit dat de Nederlandse regering de regeling al in maart had aangekondigd, waardoor veel klanten hun aankoop even hebben uitgesteld om van de regeling te kunnen profiteren. 

Plug-in hybrides krijgen geen premie, en wie zijn elektrische auto binnen de drie jaar terug verkoopt moet een deel van de subsidie terugbetalen. Leasingwagens die worden gehuurd door particulieren hebben ook recht op de subsidie, maar daar wordt ze in maandelijkse schijven uitbetaald tot de auto vier jaar oud is.

Eigenlijk is dit een bewijs van de voorbarigheid van de beslissing van de Vlaamse Regering die tot eind 2019 ook een premiestelsel had voor elektrische auto’s die door particulieren werden gekocht. Sinds 1 januari van dit jaar werd die premie afgeschaft wegens een gebrek aan succes. Dat gebrek aan succes was niet onlogisch aangezien er tot voor kort zo goed als geen voor de particuliere beurs betaalbare elektrische auto’s op de markt waren. Nu is dat wel het geval, met bijvoorbeeld de elektrische Peugeot 208, MINI, Mazda MX-30 en Opel Corsa en de nieuwe generatie van de Renault ZOE. Met een beetje hulp van de overheid zouden deze wagens bij ons net zo succesvol kunnen zijn als in Nederland.

Foto: Copyright Peugeot