Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

De Franse president Emmanuel Macron heeft de voorstellen van de 150 burgers die samen de “Convention Citoyenne pour le Climat” (CCC) vormden ontvangen en heeft ze, op drie na, op de agenda van de regering gezet. Een van de voorstellen die niet verder raken is -gelukkig maar- de door de kleine groep burgers voorgestelde beperking van de maximumsnelheid op snelwegen tot 110 km/h in plaats van 130 km/h. Macron denkt dat een dergelijk voorstel als een rode lap op een stier zal werken bij de Gele Hesjes, die in Frankrijk erg actief zijn (geweest). Volgens Macron bestaat er een grote kans dat dit ene symbooldossier zo veel weerstand zou oproepen dat het hele klimaatdebat erdoor zou verpest worden.

De beslissing om het voorstel voor de snelheidsverlaging niet door te spelen aan de regering is de verdienste van de Franse beweging “40 Miljoen Automobilisten”, die vergelijkbaar is met Freesponsible in België. Ze verzamelden via www.nonaux110surautoroute.com  niet minder dan 700.000 handtekeningen om het voorstel tegen te houden, ervan overtuigd dat dergelijke verlaging niet het gewenste effect zal hebben op de veiligheid, noch zal bijdragen tot minder vervuiling.  

De Franse automobilistenbeweging is ontstaan als reactie tegen het verlagen van de snelheid op de Franse regionale wegen van 90 naar 80 km/h sinds juli 2018, een overheidsbeslissing die erg veel tegenwind kreeg en koren op de molen van de Gele hesjes was, die naast zware protesten tegen de hoge brandstofprijzen ook massaal onbemande radars hebben vernield, waardoor op een bepaald moment niet minder dan twee derde van alle Franse flitspalen buiten gebruik waren.

Door het niet weerhouden van het voorstel van de Convention Citoyenne pour le Climat wil president Macron voorkomen dat het debat over een limiet van 110 km/h op de Franse autosnelwegen op dezelfde manier eindigt als de 80 km/h-polemiek. 

Bron: Newmobility.news en 40millionsdautomobilistes.org

Foto: Copyright Pixabay