Selecteer een pagina

Door Stijn Blanckaert, woordvoerder Freesponsible

Net vandaag, 11 mei, wanneer de lockdown wordt versoepeld en de winkels weer mogen openen, vond een aantal personeelsleden bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB het wel een goed idee om te staken. Volgens HLN.be worden 22 van de 46 buslijnen momenteel niet bediend. Op deze manier dreigt het (personeel van) het openbaar vervoer de doodgraver te worden van datzelfde openbaar vervoer. 

Hoewel heel wat politici het graag anders zien, is het openbaar vervoer zoals het vandaag georganiseerd wordt geen oplossing voor iedereen, wat vandaag nog maar eens bewezen wordt. Terwijl de Brusselse regering het wel een goed idee vond om het aantal rijstroken op de belangrijkste Brusselse assen te verminderen om meer plaats te geven aan fietsers, en de snelheid in heel de Brusselse vijfhoek tot niet meer dan 20 km/h te beperken, zou het openbaar vervoer, naast de fiets, volgens die politici het perfecte alternatief voor de auto vormen.

Vandaag blijkt alvast dat dat openbaar vervoer in Brussel niet meedoet, en er dus alleen nog de fiets of de benenwagen overblijven. Maar die twee laatsten zijn niet voor iedereen een oplossing. Bij te lange afstanden, voor mensen die niet goed te been zijn, die zaken moeten vervoeren, de fysieke conditie niet hebben of aansluitend nog andere (langere) trajecten moeten afleggen zijn bus, metro of tram geen afdoende oplossing, en al helemaal niet zolang er geen gratis randparkings rond de steden worden aangelegd met een gegarandeerde pendeldienst naar het centrum.

De staking van vandaag is -ook al wordt ze volgens de MIVB niet ondersteund door de vakbonden- opnieuw het bewijs dat we niet zonder individuele mobiliteit kunnen, al was het maar om de grillen van ontevreden personeelsleden van dat openbaar vervoer te kunnen opvangen. Voor Freesponsible is één ding duidelijk: zonder individuele mobiliteit (lees: de auto) komt het economische leven tot stilstand. En is het dat wat de overheid wil?